- Firma sprzątająca - biznesplan, jak napisać i od czego zacząć?
- Santoemma - odkurzacze ekstrakcyjne i urządzenia piorące do prania wykładzin, dywanów i tapicerki
- Odkurzacze piorące i pranie dywanów, wykładzin i tapicerek
- UZYSKAJ RABAT - złóż zapytanie o cenę
- Nasi klienci
- Numatic - producent urządzeń i maszyn do profesjonalnego sprzątania
- Dotacje i dofinansowanie dla firm sprzątających
- KORZYŚCI DLA FIRM I INSTYTUCJI
- SPRZĘT DO SPRZĄTANIA
- Maszyny czyszczące i urządzenia czyszczące
Biznesplan dla firmy sprzątającej
Najczęściej zamawiane usługi sprzątania przez klientów to sprzątanie biur, mycie podłóg na klatkach schodowych, mycie okien. Przeczytaj jak robić to profesjonalnie:
sprzątanie biur,
mycie podłóg na klatkach schodowych,
mycie okien
Biznesplan dla firmy sprzątającej jest dokumentem opisującym firmę sprzątającą, jej działanie i strukturę własnościową, relacje z kontrahentami, czyli dostawcami i klientami, funkcjonowanie w realiach gospodarczych. Biznesplan firmy sprzątającej pokazuje, jakie są szanse rozwoju firmy i potencjalne zagrożenia, które mogą wystąpić w trakcie jej działalności. Biznesplan inaczej się pisze dla nowo zakładanych firm, a inaczej dla firm już istniejących.
Biznesplan firmy sprzątającej, która jest planowana, powinien być oparty o realia gospodarcze, w związku z czym należy sięgnąć do danych statystycznych, dostępnych np. w internecie. Autor biznesplanu będzie opisywał działanie przyszłej firmy jako planowane działania do wdrożenia, które zostaną wdrożone po jej założeniu.
Prawidłowo napisany biznesplan dla firmy sprzątającej ułatwi zdobycie funduszy unijnych i środków finansowych z urzędu pracy na jej uruchomienie. Dlatego ważne jest, aby rzetelnie i wiarygodnie stworzyć taki dokument w oparciu o umiejętności zarządczo-marketingowe oraz znajomość realiów gospodarczych.
Co zawiera biznesplan?
Biznesplan firmy sprzątającej powinien powinien przede wszystkim zawierać następujące elementy:
- Opis firmy
- zdefiniowany cel
- opis usługi
- opis klientów
- opis konkurencji
- strategię marketingową
- źródła finansowania
- rachunek ekonomiczny
Opis firmy sprzątającej
Opis firmy sprzątającej będzie zawierał nazwę, lokalizację, dane właścicieli, opis usługi według PKD, rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej (spółka lub jednoosobowa działalność) sposób rozliczania się z urzędem skarbowym (VAT, ryczałt, KPiR).
W tym fragmencie warto również napisać, jaki jest cel prowadzenia tej działalności gospodarczej. Zdefiniowanie tego celu będzie miało wpływ na wybór określonej strategii marketingowej pozwalającej osiągnąć ten cel.
Opis usług w biznesplanie
Ta część biznesplanu jest poświęcona na dokładny opis usług, które ma świadczyć firma sprzątająca. Należy wymienić wszystkie planowane usługi i wskazać konkretne korzyści dla klientów, jakie dzięki nim można osiągnąć. Warto również wskazać usługi podstawowe oraz dodatkowe, rzadziej wykonywane. Na tym etapie warto przemyśleć szerokość naszej oferty oraz specjalizację. Być może ten rozdział będzie należy poprawić po dokładnym rozpoznaniu potrzeb klientów oraz możliwości konkurencji, które opisujemy w kolejnych rozdziałach.
Charakterystyka rynku odbiorców w biznesplanie firmy sprzątającej
Przed przystąpieniem do napisania tego działu należy przeprowadzić badanie marketingowe, można je ograniczyć do zwykłej, nawet najprostszej ankiety, zawierającej kilka pytań. Jest to konieczne, ponieważ znajomość potrzeb klientów jest warunkiem powodzenia firmy sprzątającej. Warto klientów wypytać, jakie mają preferencje i uwzględnić je w trakcie tworzenia biznesplanu.
Konkurencja, czyli inne firmy sprzątające w otoczeniu gospodarczym
Zakładając firmę sprzątającą musimy zwrócić uwagę na fakt, że nasi potencjalni klienci już są obsługiwani lub będą obsługiwani przez firmy konkurencyjne. Warto je poznać, dowiedzieć się, w czym się specjalizują, jaką mają przewagę konkurencyjnę, jaki mają sprzęt i zasięg działania. Z pewnością uda nam się dowiedzieć też, jakie mają słabe strony oraz poznać ograniczenia, które będziemy mogli wykorzystać w kontakcie z klientem.
Analiza SWOT
Analiza SWOT to jedno z najbardziej popularnych narzędzi marketingowych. Zawiera następujące elementy:
- mocne strony firmy sprzątającej
- słabe strony firmy
- szanse w otoczeniu gospodarczym
- zagrożenia dla firmy sprzątającej
Analizując powyższe zagadnienia w odniesieniu do naszej firmy, będziemy w stanie określić, jakie są szanse powodzenia rozwoju firmy sprzątającej. Jeśli uwzględnimy możliwe scenariusze rozwoju na rynku usług, rozpoznamy dokładnie własne słabe strony i będziemy wiedzieli, jakie działania podjąć, aby radzić sobie w trudnej sytuacji.
Działania marketingowe w firmie sprzątającej
Reklama dźwignią handlu - to stwierdzenie można również odnieść do sprzedaży usług sprzątania. Co do reklamy generującej koszty to mamy szeroki zestaw narzędzi na przykład:
- wizytówki
- ulotki
- reklama na samochodzie
- strona www i reklama w wyszukiwarkach
- ogłoszenia w serwisach www
- media społecznościowe
- akcje charytatywne na lokalnych imprezach np. sprzątanie na festynach
Reklama jest ważna, ale równie ważne są rekomendacje. Jeśli mamy klienta zadowolonego z naszych usług będziemy mieć pewność, że będzie nas polecał innym. To bezkosztowa forma reklamy. Dlatego ważne jest, by jak najlepiej wykonać usługę zgodnie z oczekiwaniami klienta.
Źródła finansowania
W biznesplanie firma sprzątająca musi wykazać, skąd weźmie pieniądze na pokrycie wydatków w prowadzonej działalności gospodarczej, należy dokładnie opisać kwoty i źródło pochodzenia.
Rachunek ekonomiczny
To najtrudniejsza część biznesplanu, gdyż wiąże się z określeniem przyszłych przychodów, które są bardzo niepewne, zwłaszcza, jeśli nowo zakładana firma nie ma doświadczenia w branży sprzątania profesjonalnego. W rozważaniach ekonomicznych można przyjąć kilka scenariuszy:
- pesymistyczny
- optymistyczny
- najbardziej prawdopodobny
W rachunku ekonomicznym należy uwzględnić nie tylko planowane przychody, ale również szczegółowy wydatki, na które składają się między innymi:
- koszty sprzętu i środków do sprzątania
- koszty transportu
- ubezpieczenie OC
- koszty biurowe
- koszty reklamy
- podatki oraz ZUS
Biznesplan firmy sprzątającej nie jest łatwo przygotować. Jeśli właścicielowi firmy zależy na powodzeniu przedsięwzięcia, to jego napisanie wymaga starannego przygotowania oraz dokładnej analizy. W internecie znajduje się mnóstwo przykładowych biznesplanów dla firm sprzątających, napisanych nierzetelnie i nie uwzględniających najnowszych realiów w branży profesjonalnego sprzątania. Wzorowanie się na nich może spowodować odwrotny skutek do zamierzonego, dlatego najlepiej napisać go samemu od nowa lub zlecić jego napisanie wyspecjalizowanej i wiarygodnej firmie.
Autor: Bartosz Wiśniewski, właściciel firmy Haerson Urządzenia Czyszczące, sklepu internetowego EURO-MOP.pl oraz szkoleniowiec w Akademii Profesjonalnego Sprzątania.