Jak posprzątać biuro i pomieszczenia biurowe szybko i skutecznie? Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak zaplanować sprzątanie biura
- Jak wybrać środki czyszczące do sprzątania w biurze
- Jakich użyć narzędzi, sprzętów i urządzeń czyszczących
Sprzątanie biur nie jest skomplikowanym procesem, ale trzeba go zaplanować, wdrożyć, wykonać i sprawdzić, czy jest wykonywany zgodnie z oczekiwaniami.
Najbardziej popularna maszyna do mycia podłóg w biurze to TSM Willmop 35
https://euro-mop.pl/pl/p/Szorowarka-do-mycia-podlog-TSM-Willmop-35/23117218
Audyt w 3 krokach
Sprzątanie nowego biura zaczynamy od audytu, czyli sprawdzenia warunków i obszarów, w jakich będziemy sprzątać. Żeby wykonać sprzątanie biura w przysłowiowe "5 minut" należy się przygotować. Oto podpowiedź, jak to zrobić krok po kroku.
Audyt pomieszczeń do sprzątania
Planowanie sprzątania zaczynamy od analizy pomieszczeń. Najbardziej popularne biura składają się z:
- małych pomieszczeń biurowych - pokoi
- korytarzy i łączników
- sali konferencyjnej
- holu głównego lub recepcji
- kuchni i pomieszczeń socjalnych
- łazienek
- pomieszczenia gospodarczego
Na tym etapie analizujemy zadania, jakie są do wykonania w poszczególnych pomieszczeniach. Poznajemy oczekiwania klienta, czyli użytkownika biura i na tej podstawie zaczynamy opracowywać plan higieny.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE - Jak opracować plan higieny?
Wiedza na temat wielkości i układu pomieszczeń pozwoli nam zaplanować czasy pracy i kolejność wykonywanych zadań. Uzyskamy też informację, ile osób będziemy potrzebowali do sprzątania biura uwzględniając częstotliwość sprzątania oczekiwaną przez klienta.
Audyt materiałów
Następnie analizujemy materiały wykończeniowe i sprawdzamy, z czego wykonane są ściany, podłogi, wyposażenie biura. Najczęściej występujące w biurach materiały to:
- szkło - okna, przeszklenia
- laminaty drewniane - meble biurowe
- plastiki i tworzywa - komputery, monitory, urządzenia biurowe
- tkaniny, skóra - tapicerka krzeseł i kanapy
- wykładziny dywanowe
- płytki podłogowe
- panele drewniane
- winyle i podłogi pcv
- ceramika i armatura w łazienkach
- stal nierdzewna
Audyt zabrudzeń
Kolejny etap przygotowania do sprzątania to analiza zanieczyszczeń. Typowe zabrudzenia biurowe to:
- piasek, kurz, pył,
- ścinki papierów,
- zanieczyszczenia spożywcze,
- łój i pot ludzki,
- ślady po długopisach, mazakach,
- zabrudzenia łazienkowe - osad mineralny, mydliny, mocz
I tutaj uwaga - niekiedy mogą się zdarzyć w biurach zanieczyszczenia specjalne np. olejowe zabrudzenia samochodowe w biurach dealerów samochodowych, w biurach przylegających do restauracji zanieczyszczenia kuchenne itp.
Na tym etapie weryfikujemy i sprawdzamy, które zanieczyszczenia pojawiają w pomieszczeniach biurowych i je spisujemy.
Kiedy mamy już powyższe informacje możemy dobrać odpowiednie środki czyszczące do rodzajów zabrudzeń oraz materiałów wykończeniowych.
Wskazówki i porady
Przy sprzątaniu biur warto pamiętać, że:
- żeby utrzymać czystość w biurze należy zacząć od zabezpieczenia strefy wejścia w odpowiednie wycieraczki
- w planie higieny należy wskazać strefę wejścia jako tę, przez którą dostaje się do biura najwięcej zabrudzeń ,
- odkurzacze biurowe powinny mieć wymienne worki, by lepiej filtrować powietrze, odkurzacze bezworkowe nie są przeznaczone do sprzątania profesjonalnego,
- warto mieć wszystko pod ręką, aby nie biegać po kolejne narzędzia do sprzątania do pomieszczenia gospodarczego - tutaj dobrym rozwiązaniem będzie odpowiednio dobrany wózek do sprzątania,
- na dużych powierzchniach korytarzy i sal konferencyjnych sprawdzi się odkurzacz pionowy, aby zapewnić szybkie odkurzanie,
- mycie podłóg i posadzek odpornych na wodę jest łatwe dla personelu, o ile nie przekracza 100 m kwadratowych mycia codziennego, powyżej tego metrażu warto zainwestować w szorowarkę pionową.
Najczęściej popełniane błędy w sprzątaniu biur to:
- zlekceważenie strefy wejścia jako źródła największych zabrudzeń,
- głośne odkurzanie, które męczy personel i pracowników biura, jeśli jest wykonywane w godzinach pracy,
- stosowanie odkurzaczy bezworkowych,
- wycieranie na mokro powierzchni, ktore nie mają kontaktu z zanieczyszczeniami lepkimi,
- błędy w dozowaniu skoncentrowanych środków czyszczących,
- brak kodyfikacji kolorystycznej ściereczek i zmywaków,
6 najważniejszych sprzętów do sprzątania w biurach
[product id="588, 1558, 3093, 3068, 2398, 1894"]